Η τεχνολογία αλλάζει τον εγκέφαλο

Ο πληροφοριακός βομβαρδισμός που καθημερινά δεχόμαστε μεταβάλλει τον τρόπο που σκεπτόμαστε
Το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τα τηλεφωνήματα στο κινητό και ο πληροφοριακός βομβαρδισμός που καθημερινά δεχόμαστε μεταβάλλει τον τρόπο που σκεπτόμαστε και συμπεριφερόμαστε. Η ικανότητα εστίασης της προσοχής και συγκέντρωσης δυναμιτίζεται πραγματικά από τις μικρές εκρήξεις πληροφοριών που δεχόμαστε καθημερινά. Και η διέγερση που μας προκαλεί ο διαρκής κατακλυσμός από νέα δεδομένα είναι εθιστική. Οταν εκλείψει, καταλαμβανόμαστε από ανία.

Οι ερευνητές λένε πως ακόμα και όταν δεν προσπαθούμε να απαντήσουμε στο τηλέφωνο, να στείλουμε ένα μήνυμα με το κινητό, να ελέγξουμε το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο παρακολουθώντας τηλεόραση, η σκέψη μας παραμένει κατακερματισμένη.

«Η τεχνολογία αναδημιουργεί τα εγκεφαλικά μας κυκλώματα», εξηγεί η Νόρα Βολκόφ, διευθύντρια του Εθνικού Ινστιτούτου κατά της Τοξικομανίας, εξηγώντας ότι ο εθισμός που προκαλεί η τεχνολογία συγκρίνεται με αυτόν του φαγητού και του σεξ, αλλά όχι των ναρκωτικών και του αλκοόλ. Η αλήθεια είναι ότι η χρήση της τεχνολογίας μπορεί να είναι επωφελής για τον εγκέφαλο. Οι χρήστες του Ιντερνετ, παραδείγματος χάριν, είναι πιο επιδέξιοι στην αναζήτηση πληροφοριών, ενώ παίκτες βιντεοπαιχνιδιών έχουν μεγαλύτερη οπτική οξύτητα. Ομως, εκτός από τις συνέπειές της στη φυσιολογία μας, η σύγχρονη τεχνολογία μεταβάλλει και τον τρόπο που ζούμε. Ο εργασιακός χώρος επεκτάθηκε παντού, οι αποστάσεις εκμηδενίστηκαν, είμαστε πιο αποτελεσματικοί και έχουμε περισσότερο ελεύθερο χρόνο, αλλά η έλλειψη συγκέντρωσης είναι πια τρόπος ζωής.

Ταυτόχρονα όμως είμαστε και έρμαια πάσης φύσεως πληροφοριών. Σήμερα δαπανούμε κατά μέσον όρο 12 ώρες ημερησίως παρακολουθώντας τα διάφορα Μέσα (μία ώρα στο Ιντερνετ ή την τηλεόραση μετρά διπλά). Το 1960 η ημερήσια απασχόληση με αυτά δεν ξεπερνούσε τις πέντε ώρες.

Μελέτες που πραγματοποιήθηκαν στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ απέδειξαν ότι όσοι έχουν κάνει την τεχνολογία μέρος της καθημερινότητάς τους έχουν δυσκολία να συγκεντρωθούν σε ένα συγκεκριμένο καθήκον, αλλά είναι έτοιμοι να στρέψουν το ενδιαφέρον τους σε οτιδήποτε νέο, όπως θα μπορούσε να είναι ο ήχος ενός εισερχόμενου e-mail. Ετσι με μεγάλη δυσκολία τηρούν τις προτεραιότητες που έχουν θέσει.

Οι ερευνητές ανησυχούν ιδιαίτερα για τα αποτελέσματα αυτής της πληροφοριακής καταιγίδας στα παιδιά, καθώς τα αποτρέπει από το να εστιάσουν το ενδιαφέρον στα μαθήματά τους. Επίσης η χρήση της τεχνολογίας θέτει σε κίνδυνο τον οικογενειακό ιστό, ιδιαίτερα όταν ο γονιός προτιμά να ελέγξει το ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο από το να παίξει με τα παιδιά του.
The New York Times -  Καθημερινή

Η λιτότητα κλείνει 900 σχολεία στην Πορτογαλία

Το κλείσιμο των σχολείων, που έχουν λιγότερους από 21 μαθητές και τα οποία υπολογίζονται ότι είναι περίπου 900 αποφάσισε, η κυβέρνηση της Πορτογαλίας, στο πλαίσιο των μέτρων λιτότητας που αναμένεται να λάβει.
"Στο τέλος της διαδικασίας της αναδιοργάνωσης του σχολικού συστήματος, περίπου 900 σχολεία θα κλείσουν" δήλωσε ο υπουργός Παιδείας Ιζαμπέλ Αλσάντα κατά την διάρκεια Συνέντευξης Τύπου, μετά από τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.
"Ο αριθμός φαίνεται υψηλός, αλλά δεν αντιπροσωπεύει παρά το 3,5% των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που είναι περίπου 400.000" πρόσθεσε η υπουργός Παιδείας της Πορτογαλίας.
Η υπουργός πρόσθεσε ακόμη ότι 400 νέες σχολικές εγκαταστάσεις βρίσκονται υπό κατασκευή.
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, το πρόγραμμα αναδιοργάνωσης του σχολικού συστήματος "έχει ως στόχο να εξασφαλίσει την ισότητα των ευκαιριών μέσω της πρόσβασης σε ποιοτικές εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις και στην μείωση της σχολικής αποτυχίας".
Από το 2005, 2.500 σχολεία έχουν κλείσει στην Πορτογαλία, κυρίως στις αγροτικές περιοχές της.

Εικόνες από το μέλλον μας;;

Ερωτήσεις πιστοποίησης (επιμορφωτών Β επιπέδου)

Μπήκαμε ήδη στην τελευταία στροφή του αγώνα. Δειγματικά και ΜΟΝΟ παραθέτω ορισμένους συνδέσμους για ενημέρωση και εξάσκηση:
ΥΓ: Είναι ερωτήσεις για την πιστοποίηση των επιμορφωτών και όχι των επιμορφούμενων.


Β' παγκόσμιος πόλεμος

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ Γ’ ΤΑΞΗΣ ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ
ΕΝΟΤΗΤΑ: Β’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Απαιτούμενος χρόνος : 4 διδακτικές ώρες

Στο εργαστήριο της πληροφορικής με χρήση του Διαδικτύου ,του προγράμματος της επεξεργασίας κειμένου και του προγράμματος της παρουσίασης κειμένου .Απαιτείται σχετική εξοικείωση των μαθητών με τα παραπάνω λογισμικά.

Στόχοι :
Oι συγκεκριμένοι διδακτικοί στόχοι της παρέμβασης είναι οι μαθητές:
• Να μάθουν να εργάζονται ομαδικά και συνεργατικά
• Να έρθουν σε επαφή με τους υπολογιστές και να κατανοήσουν τη διάδοση των ΤΠΕ σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης και της μάθησης
• Να ασκηθούν στη χρήση μηχανής αναζήτησης και στην ορθή αξιοποίηση λέξεων κλειδιών
• Να ασκηθούν στην αναζήτηση και την ορθή αξιοποίηση της πληροφορίας στο διαδίκτυο
• Να καλλιεργήσουν δεξιότητες και κριτική σκέψη στα πλαίσια του κριτικού ψηφιακού γραμματισμού
• Να οδηγηθούν στην παραγωγή γραπτού λόγου μέσα από μια δομημένη διαδικασία
• Να χρησιμοποιήσουν το λογισμικό επεξεργασίας ή παρουσίασης κειμένου για να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους


Διαγραμματική παρουσίαση της πορείας της διδασκαλίας:

Α΄ φάση:
Χωρίζονται οι μαθητές σε τέσσερις ομάδες μεικτής ικανότητας με χρήση ενός υπολογιστή ανά ομάδα .Μοιράζεται διαφορετικό φύλλο εργασίας σε κάθε ομάδα και ακολουθεί ομαδοσυνεργατική διερεύνηση των θεμάτων που τους έχουν ανατεθεί.

Β΄ φάση:
Μελετούν επιλεκτικά πληροφορίες και οπτικοακουστικό υλικό από τους σχετικούς κόμβους στο διαδίκτυο που τους έχουν δοθεί .Καλούνται να απαντήσουν σε συγκεκριμένα ερωτήματα που δίνονται στο φύλλο εργασίας, μέσα από τη μελέτη των πηγών. Ετοιμάζουν τις εργασίες τους, είτε με πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου είτε με πρόγραμμα παρουσίασης κειμένου, με τη διακριτική καθοδήγηση του εκπαιδευτικού.

Γ΄ φάση:
Αφού ολοκληρωθούν οι φάσεις της διερεύνησης και της σύνθεσης, οι ομάδες παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης την τελική εργασία τους .Η διαδικασία ολοκληρώνεται με τελική σύνθεση , συζήτηση και προβληματισμούς γύρω από το θέμα.



ΟΜΑΔΕΣ

Α΄ ΟΜΑΔΑ

Έναρξη Β΄ Παγκοσμίου – τορπιλισμός της Έλλης – ιταλικό τελεσίγραφο
Ελληνοϊταλικός πόλεμος - φάσεις πολέμου – εαρινή επίθεση
Γερμανική εισβολή –μάχη της Κρήτης - Κατοχή


Β΄ ΟΜΑΔΑ

Αντίσταση – λαϊκά συσσίτια – υποστολή γερμανικής σημαίας από Ακρόπολη
Αντιστασιακές ομάδες – ανατίναξη γέφυρας Γοργοποτάμου
Η ζωή στην ελεύθερη Ελλάδα



Γ΄ ΟΜΑΔΑ

Αντίποινα κατακτητών – Τάγματα Ασφαλείας – στρατόπεδα συγκέντρωσης
Ολοκαυτώματα: Δίστομο , Καλάβρυτα , Μεσόβουνο
Απελευθέρωση – απολογισμός πολέμου


Δ΄ ΟΜΑΔΑ

Τοπική ιστορία- Κλεισούρα Καστοριάς

Η δημιουργία του σύμπαντος και το αρχέγονο φως

'Οπως με ειδοποίησαν από το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο το βίντεο της ζωντανής μετάδοσης της διάλεξης του καθηγητή Γιώργου Γραμματικάκη, έχει αντικατασταθεί από ένα νέο, από το οποίο απουσιάζουν τα προβλήματα ήχου.
Μπορείτε να το δείτε εδώ:  http://vod.sch.gr/video/view/722.html
Υπενθυμίζεται ότι είναι η πρώτη ζωντανή μετάδοση μέσω του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου που έγινε στη Δυτική Μακεδονία, καθώς επίσης ότι είναι και η δημοφιλέστερη όλων από τις μεταδόσεις του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου.
Η εκδήλωση οργανώθηκε και υλοποιήθηκε από  το Γυμνάσιο Οινόης Καστοριάς την 27η Φεβρουαρίου 2009 και πραγματοποιήθηκε στο Κ.Π.Ε. Καστοριάς.

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Β’ ΕΠΙΠΕΔΟΥ

Γίνεται γνωστό στους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν ή έχουν προηγούμενα συμμετάσχει στα προγράμματα επιμόρφωσης Β’ επιπέδου και επιθυμούν να πιστοποιηθούν, ότι οι εξετάσεις πιστοποίησης πρόκειται να διεξαχθούν με την έναρξη του νέου σχολικού έτους.
Οι δοκιμασίες πιστοποίησης Β’ επιπέδου θα βασιστούν στη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε στο προηγούμενο σχετικό έργο του Γ’ ΚΠΣ, δηλαδή on line εξέταση, η οποία περιλαμβάνει αυτοματοποιημένο (τεστ ερωτήσεων) και μη αυτοματοποιημένο μέρος (ανάπτυξη πλήρους θέματος σχετικού με την εκπόνηση ενός σχεδίου μαθήματος και τον χειρισμό αυτού του σχεδίου στην τάξη). Στον κόμβο ενημέρωσης του προηγούμενου έργου διατίθενται δείγματα θεμάτων πιστοποίησης, εδώ.
Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις πιστοποίησης Β’ επιπέδου έχουν οι εκπαιδευτικοί που έχουν παρακολουθήσει και ολοκληρώσει επιτυχώς το πρόγραμμα επιμόρφωσης Β’ επιπέδου. Αναφορικά με τους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στα προγράμματα επιμόρφωσης της τρέχουσας πρώτης επιμορφωτικής περιόδου της παρούσας Πράξης, υπενθυμίζεται ότι προϋπόθεση συμμετοχής τους στην πιστοποίηση, αποτελεί η συμμετοχή τους στις δράσεις «εφαρμογής στην τάξη» και η παρουσία τους στο 90% τουλάχιστον των επιμορφωτικών συνεδριών και υποστηρικτικών συναντήσεων.
Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί παρακαλούνται να επισκέπτονται συχνά την παρούσα «Πύλη Ενημέρωσης και Συνεργασίας Β’ Επιπέδου»,
προκειμένου να ενημερώνονται έγκαιρα σχετικά με τα νέα και τις εξελίξεις στην επιμόρφωση και την πιστοποίηση, μέσω των ανακοινώσεων και των άλλων πληροφοριών που δημοσιεύονται σε αυτή.